Bezpieczeństwo firmy w dobie dezinformacji

Bezpieczeństwo firmy w dobie dezinformacji

W ciągu jednej doby (1-2.03.2022) odnotowano ponad 120 tysięcy prób dezinformacji w polskich mediach społecznościowych, w temacie rosyjskiej agresji na Ukrainę - alarmuje Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych (IBIMS). To niezbity dowód, że dezinformacja stała się bronią, a celem może być każdy z nas.

Dezinformacja, to nie tylko fabrykowanie fake newsów, ale również manipulowanie odbiorcami, by doprowadzić do konkretnych zachowań. Przykład z ostatnich dni - wywołanie paniki wśród właścicieli samochodów, którzy ustawili się w długich kolejkach na stacjach benzynowych, w obawie, że będzie embargo na rosyjską ropę, a wojsko przejmie rezerwy paliwowe.

Władze i firmy paliwowe szybko zdementowały fake newsy i na szczęście nie powtórzyła się sytuacja z początku pandemii, kiedy to w Wielkiej Brytanii faktycznie zabrakło paliwa na stacjach, bo ludzie robili gigantyczne zapasy.

Brak paliwa na stacjach

Jaki wpływ ma dezinformacja na bezpieczeństwo firmy?

Ogromny. Jak podaje Kroll - międzynarodowa firma konsultingowa, zajmująca się badaniem i oceną ryzyka w biznesie, media społecznościowe odgrywają obecnie decydującą rolę w prawie 30% incydentów korporacyjnych, których efektem jest strata finansowa i strata reputacji firmy. https://www.kroll.com/en/insights/publications/global-fraud-and-risk-report-2019

Jeden z takich incydentów pogrążył brytyjski Metro Bank. Klienci tego banku odebrali na WhatsAppie krótką wiadomość, która wzywała by wybrali swoje środki z rachunków i depozytów, ponieważ Metro Bank z powodu problemów z płynnością może zbankrutować.

Metro Bank Twitter

W kilku oddziałach banku ustawiły się gigantyczne kolejki spanikowanych klientów. Zdjęcie tłumów oblegających odziały banku pojawiło się na Twitterze.

Kolejki Metro Bank

To wystarczyło, by akcje Metro Banku spadły o 9%. Rzecznik zdementował pogłoskę, oświadczając, że bank jest w dobrej kondycji, a pieniądze jego klientów bezpieczne. Ale już było „po herbacie”. Bank stracił, ktoś na tym fake newsie zarobił. Szefowie konkurencyjnych banków otwierali szampana.

Pracując dla polskich przedsiębiorstw także stykam się z podobnymi przypadkami. Jeden z moich klientów stoczył prawdziwą batalię biznesową i prawną z nieuczciwym konkurentem, który systematycznie publikował w mediach społecznościowych fake newsy na temat jego restauracji. Najpierw nieuczciwy konkurent kazał swoim pracownikom i znajomym, aby na facebooku i instagramie opisywali i wrzucali fałszywe zdjęcia, pokazujące jak niesmaczne jest jedzenie w restauracji mojego klienta i jak nieuprzejma jest obsługa. Później wykorzystał system recenzji w mapach google, obniżając ocenę jego restauracji do poniżających 2 gwiazdek i zalewając sieć oczerniającymi komentarzami. Sprawa skończyła się w sądzie. Mój klient wygrał dzięki dowodom, których dostarczyła moja firma InvestProtect. Analizując aktywność w mediach społecznościowych zidentyfikowaliśmy konta osób zaangażowanych w kampanię fake newsów i wykazaliśmy ich powiązania z nieuczciwym konkurentem.

Jakie środki zastosować w walce z fake newsami?

Przedsiębiorcy powinni rozważyć monitorowanie środowiska informacyjnego, zwłaszcza mediów społecznościowych pod kątem wyszukiwania informacji na własny temat oraz na temat swoich firm. Wszystko po to, aby móc odpowiednio szybko zareagować w razie pojawienia się zagrożenia dezinformacyjnego. Fake newsy mogą zrujnować reputację firmy, na którą często trzeba pracować latami.

W InvestProtect dysponujemy narzędziami analitycznymi, które pozwalają stwierdzić, że w social mediach prowadzone są operacje dezinformacyjne. Charakterystyczne sygnały wskazujące, że doszło do dezinformacji to wielość komunikatów rozsyłanych z różnych kont, duża liczba kont angażujących się w krótkim czasie, te same konta angażujące się w zupełnie różne akcje. Zaczyna się często niewinnie, ale może to być wstęp do poważnej kampanii dezinformacyjnej.

Prezesi, właściciele firm, dyrektorzy - zachowajcie czujność, ponieważ problem fake newsów niestety będzie się nasilał. Od dekady moja firma InvestProtect zajmuje się wywiadem gospodarczym oraz konsultingiem bezpieczeństwa w firmie. Zatem, jeżeli spotyka Was problem tej natury – jesteśmy do Waszej dyspozycji.

Podejrzewasz, że ktoś prowadzi kampanię fake newsów przeciwko Twojej firmie?

Skontaktuj się z nami https://www.investprotect.pl/kontakt/

  • Warszawa
    ul. Sienna 72/14,
    00-833 Warszawa

  • Gdańsk
    ul. Hynka 6,
    80-465 Gdańsk

  • Paryż
    Biuro operacyjne

Zapoznaj się z ofertą agencji śledczej wyspecjalizowanej dla klienta biznesowego

Pn-Pt 9-17
+48 730 006 581